Aktuellt och nyheter

Här hittar du nyheter och aktualiteter. I menyn finns mer info om verksamheten och styrelsens kontaktuppgifter.

Nyhetsbrevet NoRa Info skickas ut via Wilma till föräldrar till skolbarn och e-post till föräldrar till barn i dagis och förskola.

Läs vår verksamhetsplan för 2024-2025 här.

Medlemsavgift

Medlemsavgiften 15 euro per vårdnadshavare är en viktig inkomst för föräldraföreningen. Tack vare medlemsavgiften kan vi garantera en viss verksamhet varje år.

Lättast betalar du medlemsavgiften med mobilepay till nummer 63440. Ange som meddelande: medlemsavgift, förnamn efternamn, klassen eller gruppen ditt barn går i.

Du kan också betala medlemsavgiften på föreningens konto. Kolla mera information här.

Miljöworkshop 8.10

Torsdagen den 8.10.2024 ordnades en workshop "Du, jag och planeten" på Rastis med fokus på miljö, känslor och mångfaldiga frågor i samband med de först nämnda. Tack för att vi fick ta del av detta pilotprojekt.

"Jag är glad över att NoRa har varit med att förverkliga sånt här nytt koncept som Minerva och Gabriela har utvecklat. Miljökänslor pratas för lite." -Maarit

Thursday 8.10 some hot topics were discussed @ Rastis with Minerva and Gabriela: the environment, different feelings as well as questions related to the two previous ones. Thank you for an interesting evening!

Hem och Skola-dagen 27.9

Fredagen den 27.9.2024 firades Hem och skola-dagen på Rastis. Föräldrarna fick ta del av fina presentationer av skolans värdegrund utförda av varje klass samt följa med undervisningen.

NoRa bjöd skol- och dagisföräldrar på morgonkaffe. Tack till alla som kom, både föräldrar och personal!

Thank you all who took the time to parttake in the Home and School-day @ Rastis during this morning.

Ny styrelse vald 25.9

På årsmötet 25.9.2024 valdes föreningens nya ordförande samt nya styrelsemedlemmar för följande verksamhetsår. Hjärtligt välkomna med i styrelsen!

Maria Wahalinna, ordförande

Christoffer Pettersson (ny, inte med på fotot)

Claus Salo (ny)

Marie Lund (ny)

Marika Westerling

Niklas Nurttila (ny, inte med på fotot)

Första hjälpen-kurs 19.9

Viktigt tema med lite humor som krydda. NoRa ordnade 19.9.2024 en Första hjälpen-kurs riktad för barnfamiljer med ledare från Finlands Röda Kors. Hur agerar vi då vi hittar en medvetslös, vad gäller vid huvud- och ledskador, hjälper det att använda KKK eller bara K...Åtminståne kan vi alla ladda ner 112-appen på våra telefoner.

Tack till alla inblandade! Nu är vi igen aningen mer förberedda ifall vi stöter på någon som behöver vår hjälp.

Important theme with a bit of humor together with The Finnish Red Cross. Now we are prepared if we find someone who needs our help and we can all download the 112-app on our phones. A big thank you to all parties involved!

"Nora goes Nordsjö" 12.9

"NoRa goes Nordsjö": ett gäng ivriga rastisar tog sig ut till Ratauddens naturskyddsområde den 12.9.2024. Vi stötte bland annat på och hittade följande: hare, myggor, blåbär och lingon, gräsänder, ekorre, sniglar, flugsvamp, sopp och pepparriskor, rådjur samt medusor.

Det var sist och slutligen en ganska lång rutt efter skoldagen men alla orkade väldigt fint ända till slut. Nästa gång välkomnar vi ännu fler med på utflykt till naturen!

It was a nice evening walk in the woods in the hoods. We found blueberries, lingonberries and snails among other things. Thank you and come along next time!

Klassresa 29.8

Åk 6 styrde nosen mot Tammerfors torsdagen den 29.8.2024. Klassresan ordnades redan i början på läsåret, som kick off inför hösten. NoRa sponsrade resan med finanser insamlade från Rastisstigens event.

Vilken fin gemensam start inför det sista året på Rastis! Speciellt tack till lärarna för bilderna.

Tampere with its attractions was "on the menu" for grade 6 today. The day was sponsored by NoRa with incomes from the Rastisstigen events. A perfect kick off for the last year at Rastis!

Välkomstjippo 27.8

Tackar och bockar för årets första Rastisstigen-event den 27.8.2024: välkomstjippo för ettorna där runt 70 pratglada rastisar deltog!

Åk 5 med familjer lade ihop en fin jippokväll med pizza och lekar där solen också sken. Femmorna hade själva planerat programmet under lektionstid och familjerna tog bilder.

Thank you all with kids and families at grade 1 and 5 for a nice and warm welcoming event today. The pizza was delicious, the discussions were lively and the games were really fun. A special thank you to the families who took the pictures.

Skolstart 8.8.2024

Läsåret 2024-2025 har börjat! Nya ryggsäckar, prasslande penaler, skinande tossor. Nyfikna och smått nervösa ansikten men samtidigt förhoppningsfulla leenden om en lyckad skolstart.

Tack till alla föräldrar som tog en kopp kaffe på Rastis gård tillsammans med oss. NoRa önskar alla på Rastis ett fint och fartfyllt läsår!

Thank you all for a nice first morning at school. We at NoRa hope that everyone has an interesting year ahead!

Inga händelser på kommande

Följ oss på